جمعه 25 آبان 1397

فرصت های سرمایه گذاری

نسخه چاپی ایجاد : ‎1394/04/13 11:31 ویرایش : ‎1394/04/15 19:16 بازدید: 2865

از نظر اقتصادی می‌توان گفت آستارا به هیچکدام از شهرستان‌های هم تراز خود شباهتی ندارد. وجود نقطه صفر مرزی با شوروی در گذشته و جمهوری آذربایجان در حال حاضر و همچنین دارابودن مرز آبی و خاکی با این کشور از جمله دلایل این ناهمگونی است. آستارا به سبب واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و همچنین نزدیکی به مرکز کشور (نسبت به دیگر نقاط مرزی کشور) با فاصله ۵۳۰ کیلومتر از تهران و ۱۹۰ کیلومتر از مرکز استان گیلان از ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فردی سود می‌برد. که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     قرار داشتن در نقطة مرزی ایران با جمهوری آذربایجان
  •     همسایگی با ۴ کشور تازه استقلال یافته شوروی سابق
  •     تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه
  •     اتصال آستارا (ایران) به آستارا (آذربایجان) از طریق راه آهن در آینده نزدیک
  •     دسترسی آسان به امکانات خطوط انتقال گاز و برق
  •     طبیعت ملایم و مساعد و گردشگری مناسب
  •     دریایی ملایم با ۱۲۰ روز آفتابی و با شیب کم
  •     بزرگراه جاده ۴۹ (ایران) که مرز آذربایجان را از طریق آستارا به قزوین و تهران و از طریق ساوه به جاده ۶۵ متصل می‌کند.
  •     بزرگراه جاده ۱۶ (ایران) جاده‌ای در شمال و شمال غربی ایران است که از گیلان شهرآستارا آغاز می‌شود و از شهرهای تبریز، اردبیل و سراب می‌گذرد و به ترکیه متصل می‌شود. قسمتی از این جاده به خاطر گذر از میان دریاچهٔ ارومیه توسط پل، بسیار مهم است.

وبه همه اینها باید اضافه کرد که مرز آستارا، تقریباً تنها مرز امن و دست نخورده و بدون تنش ایران در حداقل ۸۰ سال گذشته‌است که خود تأثیر بسزایی درامنیت اقتصادی و سیاسی این شهر دارد. قدمت تاریخی و وضعیت فرهنگی مناسب یکی دیگر از مزایای این شهر مرزی است. با دست به دست هم دادن این عوامل ما به شهر مرزی روبرو می‌شویم که علی‌رغم وسعت کم و دور افتادگی نسبی دارای همیت اقتصادی و استراتژیکی زیادی است. به طوری که می‌توان ادعا کرد، از نظر سطح اقتصادی، پیشرفت‌های شهری، سطح فرهنگی، سطح گردشگری و سطح سواد عمومی ما با منطقهٔ مرزی سرو کار داریم که اصولاً با عام ترین ویژگی نقاط مرزی (یعنی محرومیت) بیگانه‌است. سطح درآمد عمومی اکثر مردم شهر بالا و یا متوسط بالاست و فقر چندان در حومه شهر به چشم نمی‌خورد. بیشترین سهم در درآمد مردم شهر را می‌توان در وهله اول، بازار کالاهای وارداتی آن داراست. بطوری که بعد از آزاد شدن عبور و مرور مرزی بازاری تأسیس شد که در ابتدا تنها به عرضهٔ کالاهای مبادله‌ای مرزنشینان اختصاص داشت، اما امروزه یکی از فعالترین و پر رونق ترین و معروف ترین بازارهای مرزی در نوع خود است به طوری که تقریباً در ایام تعطیل از سراسر کشور می‌توان مسافران و خریدارانی را در این شهر مشاهده کرد که البته به همراه خود مبادلة فرهنگی را نیز به همراه دارد. از دیگر آثار وجود این بازار، سطح اشتغال زایی بالای آنست در حال حاضر جمعیت زیادی از شهرها و استان‌های مجاور، بصورت مهاجرانی دائمی در این بخش مشغول فعالیت می‌باشند که به اظهار عموم سطح درآمد مناسبی نیز از این محل دارند. بطور نسبی اگر ۵۰ درصد فعالیت اقتصاد اهالی را بازار کالاهای وارداتی آن در نظر بگیریم می‌توان بقیهٔ فعالیت‌ها را به شرح زیر در نظر گرفت:

  •     ۵٪ازشاغلین بخش گمرکی که عمدتاً غیربومی هستند.
  •     ۱۰٪شاغلین بخش خدمات وتجارت شهری وگردشگری
  •     ۱۵٪دربخش کشاورزی ودامپروری که عمدتاً روستاییان هستند
  •     ۵&مشاغل دولتی، آموزشی وبهداشتی
  •     ۱۰٪شاغلین دربخش مسکن مشغولند.

وضعیت واحدهای صنعتی :

مهمترین واحدهای صنعتی فعال در شهرستان :

نام واحد

تولیدات

ظرفیت اشتغال

محل استقرار

تأسیس

ملاحظات

شركت پلاستفوم ناصر

فوم پلی استایرن

4

شهرك صنعتی

1390

-

غفور اسرافیل زاده

برش چوب

4

//

//

-

بهراد وصلی

سبد میوه

2

//

//

-

شركت پاك صنعت كاسپین

كود فسفات

21

//

//

-

شركت آروین پلاست فیلم

سلفون بسته بندی

6

//

1391

-

فرهاد شفقتی

نبشی آهن

22

//

1393

-

شركت الماس شیر آستارا

شیر آلات برنجی

6

//

1390

-

اسلام انباری پیله رود

بلوك دیواری

6

//

1390

-

شركت آریا پالت شمال

پالت- باكس پالت

2

//

1391

-

شركت آراز میوه سی

سبد میوه پلاستیكی

3

//

1390

-

نوذر طلائی عنبران

خوشخواب

3

//

--

-

یوسف طلائی عنبران

جعبه و پالت چوبی

2

//

1392

-

نورالدین حبیبی

محصولات ساخته شده از ام.دی.اف

3

//

1392

-

عادل دستبوس

سبد میوه پلاستیكی

2

//

1391

-

مجتبی شیروان

بلوك سیمانی

2

//

1391

-

محمد رضا اشجعی

باران گیر

3

//

1390

-

سردخانه مسرور

نگهداری- منجمد

4

پایانه كامیونداران

1389

-

سردخانه دومداره عادل

نگهداری-منجمد

3

//

1391

-

سردخانه همیاران

نگهداری-منجمد

8

//

1392

-

سردخانه مناف زاده

نگهداری-منجمد

4

//

1392

-

كارخانه برنجكوبی وصالیان

برنج سفید

6

آستارا-روستای عباس آباد

1385

فعال

كارخانه برنجكوبی جاوید دستوری

   

آستارا- لوندویل

1388

فعال

سردخانه محمد مناف زاده

-

5

آستارا-غلام محله

1390

فعال

 

 

توانمندی ها و پتانسیل های صنعتی شهرستان :

شهرستان آستارا به سبب واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و همچنین نزدیكی به مركز كشور (نسبت به دیگر نقاط مرزی كشور) با فاصله 530 كیلومتر از تهران و 190 كیلومتر از مركز گیلان و همچنین به عنوان تنها مرز امن و دستنخوره و بدون تنش ایران در حداقل 80 سال گذشته و قرار داشتن در نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان  ،قدمت تاریخی، داشتن موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد  منجمله دارا بودن دو مرز آبی و خاكی بصورت توامان با كشور های حوزه دریای خرز(CIS) ، طبیعت ملایم و مساعد و دارا بودن پتانسیل بالای گردشگری ، دارا بودن یكی ار فعالترین و پر رونق ترین بازارهای مرزی، دسترسی آسان به امكانات خطوط انتقال گاز و برق ، تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با كشورهای آسیای میانه و....از ویژگی های طبیعی  و  منحصر به فردی سود می برد و دارای اهمیت اقتصادی  و استراتژیك زیادی می باشد.  بطور كلی  از جمله مزایای بندر  آستارا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نزدیكترین بندر تجاری ایران به بنادر حاشیه دریای خزر
  • قرار گرفتن در تقاطع مسیر كریدور شمال- جنوب
  • كاهش مسافت زمینی و مایل دریایی  و به تناسب آن كاهش بهای تمام شده حمل كالا برای صنایع غرب كشور
  • كاهش میانگین 200 كیلومتری مسافت زمینی بین مراكز صنعتی غرب كشور و بندر آستارا
  • كاهش میانگین 150 مایل دریایی مسافت بین بنادر

با راه اندازی اسكله ها و مخازن نفتی بندر آستارا با ظرفیت 2 میلیون تن با توجه به نزدیكی مرز عراق و ارمنستان به این بندر،بندر آستارا می تواند به یكی از پایگاه های مهم نفتی و سوختی و سوآپ تبدیل شود.همچنین با توسعه اسكله تسهیل تجارت ترانزیت تركیه و ارمنستان با كشورهای حوزه دریای خرز(CIS)، تجارت این كشور ها از طریق بندر آستارا ، علاوه بر كاهش هزینه و نزدیك بودن ، كشورههای واسطه را از چند كشور به یك كشور تقلیل می دهد..لازم به توضیح است  رونق صادرات محصولات كشاورزی و تولیدی بجای مرز زمینی  مسیر (آستارا-آذربایجان- روسیه ) با  ایجاد زیر ساختهای لازم حمل و نقل دریایی و حذف كشور واسطه ضمن رونق بخشیدن به صادرات،كالا را با بهای كمتری به مصرف كننده تحویل نمایند.

شایان ذكر است با توجه به تصویب منطقه ویژه اقتصادی آستارا و آغاز فعالیت رسمی، از مزایای مثبت منطقه می توان به به مواردی از قبیل:

  • ورود آزاد و بدون حقوق گمرك ماشین آلات ، قطعات یدكی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه.
  • امكان صدور كالاهای ساخته شده از مواد اولیه و كالاهای خارجی در منطقه به  خارج از كشور  بدون الزام به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات.
  • مجاز بودن واردات كالاهای تولید شده در منطقه به داخل كشور به میزان درصد ارزش افزوده بدون نیاز به رعایت ثبت سفارش و گشایش اعتبار.
  • معاف بودن ضایعات مواد اولیه و قطعات تولید از پرداخت حقوق ورودی.
  • مبادلات بازرگانی منطقه با خارج از كشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری-صنعتی پس از ثبت در گمرك از حقوق گمركی،سود بازرگانی و كلیه عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف  می باشد.
  • ورود كلیه ماشین آلات خط تولید.  
  • مهمترین مشكلات مربوط به بخش صنعت :
  • عدم سرمایه كافی جهت راه اندازی خط تولید و سرمایه در گردش با توجه به عدم پرداخت تسهیلات .
  • عدم تخصیص ارز بمنظور واردات مواد اولیه جهت تولید .
  • مشكلات بیمه ای و مالیاتی كه قوانین مالیاتی در شهرك صنعتی اجراء نمی گردد .
  • عدم بخشودگی جرائم بیمه ای
  • عدم برخورداری از معافیت مالیاتی
  • عدم نظارت دقیق نظام مهندسی از بكارگیری بعضی از مصالح سنتی در ساخت و سازها .
  • مشكل ساختاری شهرك صنعتی از لحاظ  بعد مسافت ، مشكلات راه و جاده ، توزیع عادلانه زمینها برای سرمایه گذاری
  • بالابودن قیمت مواد اولیه جهت تولید فرش دستباف .
  • عدم تخصیص وام و تسهیلات به قالی بافان .
  • نبود بازار فروش برای صنایع تولیدی خصوصاً فرش دست باف .

برنامه مدیران شهرستان در خصوص طرح ها و پروژه های ملی جدید و نیمه كاره (میان مدت ، بلند مدت ، كوتاه مدت ) :

راهبردهای میان مدت و  بلند مدت توسعه:

  • آغاز فعالیت منطقه ویژه اقتصادی بندر مرزی آستارا
  • احداث پروژه راه آهن قزوین – رشت – آستارا و اتصال آن به كشور آذربایجان به منظور تسهیل در تردد و ترانزیت كالاها به كشورهای همسایه و مجاور.
  • اتصال نقطه مسیر ترانزیت های بین المللی  تقاطع نوستراک و تراسیکا.
  • تبدیل شهرستان به یكی از قطب های مهم توریسم سلامت  و درمان  با توجه به مجاورت با كشورهای مرزی.
  • چهار بانده شدن محور آستارا به اردبیل
  • توسعه  و گسترش اسكله و اجرای فاز بعدی  اسكله بندر آستارا از لحاظ كمی و كیفی
  • ایجاد فرودگاه كوچك ومحلی  در شهرستان
  • تبدیل شدن شهرستان آستارا به یك قطب مهم گردشگری در منطقه

راهبردهای كوتاه مدت توسعه :

 عدم عزل و نصب سریع مسئولین – احترام به خواسته های مردم – پی گیری مشكلات مردم و حضور در بین آنها – زیباسازی شهر  -  رسیدگی به مشكلات بازارچه ساحلی و كسبه آن.

الف ) طرح ها و پروژه های ملی :

ردیف

نام پروژه

تاریخ شروع پروژه

مجری

اعتبارپروژه

پیشرفت كار به درصد

زمان

بهره برداری

1

بیمارستان یكصد تختخوابی

1387

اداره كل راه و شهرسازی

98000

84%

تیرماه 94

 

ب) طرح های (بخش خصوصی) نیمه تمام و جدید :

ردیف

نام پروژه

تاریخ شروع پروژه

مجری

اعتبارپروژه

پیشرفت كار به درصد

زمان

بهره برداری

1

اسكله  تجاری

 (بندر آستارا )

1388

شركت كاوه

30 میلیارد تومان بخش خصوصی – 10 میلیارد تومان بخش دولتی

80% فاز اول

20/1/92

 

 

وضعیت اشتغال و بیكاری :

آخرین وضعیت اشتغال در شهرستان

جمعیت  فعال  از نظر  اقتصادی                                جمعیت غیر فعال  از نظر اقتصادی

جمع

شاغل

بیكار

جمع

محصل

خانه دار

دارای درآمد بدون كار

سایر

تعداد فرصتهای شغلی

متقاضیان كار

بكار گمارده شده

33706

30000

3706

33706

5100

20500

2000

--

810

--

795

 

 

آخرین وضعیت كارگری در شهرستان :

كارخانه ماشین سازی بولر ، شركت شمال چوب لوندیل،  شهرك صنعتی وسایر كارگاههای كوچك تولیدی در مسائل اجتماعی واشتغال موثر بوده اند باعنایت باینكه كارخانجات در جهت اقتصادی و اجتماعی هر منطقه نافذ و موثر می باشند در جهت جذب بیكاران ، اشتغال زایی ، شكوفائی ، اقتصادی منطقه ، كاهش جرائم گوناگون و سایر مشكلات جانبی نقش مهم و بسزائی دارند كه این شهرستان نیز جدا از این مقوله نمی باشد.  الحمدا... سابقه ای ازتنشهای كارگری ( تحصن ، اعتصاب ، كم كاری و... درواحدهای تولیدی  شهرستان وجود ندارد .

ظرفیتهای شهرستان جهت توسعه و سرمایه گذاری (بخش دولتی – خصوصی ) :

در ادامه به  بخشی از ظرفیت های  شهرستان آستارا می توان اشاره نمود :

  • موقعیت جغرافیایی شهرستان آستارا بلحاظ داشتن مرز زمینی و دریایی با کشورهای همسایه و پتانسیل برقراری مرز ریلی و ادامه احداث پروژه راه آهن قزوین – رشت – آستارا.
  •  قرار داشتن شهرستان آستارا در مسیر ترانزیت های بین المللی  تقاطع نوستراک و تراسیکا.
  • شهرستان آستارا تنها نقطه اتصال زمینی شمال کشور به قاره اروپا به عنوان دروازه شمال ایران به اروپا.
  • تردد بین المللی 700 هزار نفر از مرز زمینی آستارا و 90 هزار دستگاه وسیله نقلیه حامل کالا و مسافر از مرز و پذیرایی و جذب سالانه 4 میلیون نفر مسافر و گردشگر داخلی.
  • وجود 18 کیلومتر مرز ساحلی  و قرار گرفتن 4 روستای ساحلی و ظرفیت ایجاد طرح های جدید سالمسازی دریا و ارائه خدمات به مسافرین و ایجاد اشتغال و درآمد برای روستاییان.
  • وجود امکان تشریفات صادراتی در محل گمرک و دسترسی آسان به انبارهای سورتینگ (20 واحد)و سردخانه ها(4 واحد).
  • پتانسیل بالای روستاهای شهرستان برای گردشگری و سازماندهی مسافر کاشانه های روستایی خصوصا در روستاهای حیران(دهکده گردشگری حیران) و کوته کومه ( آبگرم و آبشار لاتون) و توسعه صنایع دستی خصوصا گلیم بافی.

مهمترین نكات مطروحه :

موانع و مشكلاتی نیز در مسیر پیشرفت وجود دارد كه نیاز است به آنها نیز توجه شود كه میتوان به موارد ذیل اشاره كرد :

  • گرایش به حاشیه نشینی
  •  تلاقی حوزه های محدود توسعه فضای شهری با محلهای توسعه راه آهن
  • شكنندگی محیط زیست و تاثیر بر فرایند توسعه پایدار
  •  قابل پیش بینی نبودن آینده نوسانات آب دریای خزر
  • روند روبه افزایش جمعیت شهرنشینی و مهاجرت
  • كمبود نیروی متخصص با توجه به نوع فرآیند توسعه كریدور شمال به جنوب
  • محدودیت منابع آب شرب اهالی شهر 

فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود

  • احداث مرکز تعطیلات و سرگرمی آستارا
    • احداث بازارچه صنایع دستی مشترک کشورهای حاشیه دریاچه خزر
فرماندار آستارا
دولت و ملت همدلی و همزبانی